Skip to content
Λιγότερο απο 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Το «νέο έργο» με τα Προσφυγικά της Αλεξάνδρας

Ας τα πάρουμε με τη σειρά αρχίζοντας από τα γεγονότα με πρώτο και επείγον, βεβαίως, την υγεία ενός ανθρώπου που κάνει απεργία πείνας.


Στο ζήτημα παρενέβησαν ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Αριστερά, συλλογικότητες και καλλιτέχνες μέσω αναρτήσεων στα social media που θυμίζουν τις αντίστοιχες κινητοποιήσεις για τον Πάνο Ρούτσι. Ο ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «στα Προσφυγικά λειτουργεί εδώ και 16 χρόνια μια αυτοοργανωμένη κοινότητα, που λειτουργεί και ως de facto χώρος κοινωνικής κατοικίας» ενώ η Νέα Αριστερά έκανε λόγο για «22 αυτοοργανωμένες δομές κοινωνικής αλληλεγγύης (από φούρνο και παιδικό στέκι μέχρι δομή υγείας), φτιαγμένες από τη γειτονιά για τη γειτονιά, δίνοντας καθημερινά μαθήματα κοινωνικής συμπερίληψης».

Η πολιτική εκματάλλευση 

Το ζήτημα για πολλούς ανθρώπους , ιδίως όταν απειλείται μια ανθρώπινη ζωή είναι, πρώτα και κύρια, η στήριξη αυτού του ανθρώπου, και, δεύτερον, το ερώτημα πού βρίσκεται η αλήθεια σχετικά με την υπόθεση. Με άλλα λόγια, το πού σταματάει η αλήθεια και αρχίζουν τα ψέματα και η πολιτική εκμετάλλευση ακόμη και της υγείας ενός ανθρώπου —κάτι που δεν είναι νέο στα πολιτικά μας ήθη, εφόσον το έχουμε δει και στο παρελθόν. Και για να βγάλει κανείς τα συμπεράσματά του θα πρέπει να δει και τις απαντήσεις της άλλης πλευράς.

Απαντώντας την Τρίτη σε όσα είχαν προηγηθεί, η Περιφέρεια Αττικής προχώρησε στην παρουσίαση των βασικών σημείων του σχεδίου της για τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας κάνοντας λόγο για συστηματική διακίνηση ανυπόστατων σεναρίων και ψευδών ειδήσεων. Σε βίντεο που έδωσε στη δημοσιότητα την Τρίτη, ο κ. Χαρδαλιάς αναφέρεται σε «9 ψέματα και αλήθειες για την ανάπλαση των Προσφυγικών»:

«Ψέμα 1: Η Περιφέρεια θέλει να διώξει τους ανθρώπους και να δημιουργήσει νέους άστεγους.

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι κανένας άνθρωπος δεν θα μείνει χωρίς μέριμνα. Αυτό είναι αδιαπραγμάτευτο. Οσοι διαμένουν σήμερα στα Προσφυγικά δεν είναι «αόρατοι» για εμάς. Είναι άνθρωποι που χρειάζονται ασφάλεια, αξιοπρέπεια και πραγματική λύση. Και αυτό ακριβώς κάνουμε: περνάμε από την εγκατάλειψη στη μέριμνα. Από την αυθαιρεσία στην ευθύνη.

Ψέμα 2: Σήμερα στα Προσφυγικά υπάρχει ήδη λύση στέγασης.

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι αυτό που υπάρχει σήμερα δεν είναι λύση. Είναι αδιέξοδο. Δεν μπορεί να θεωρείται κοινωνική πολιτική η άτυπη χρήση δημόσιων κτιρίων χωρίς κανόνες, χωρίς ασφάλεια και χωρίς καμία θεσμική εγγύηση δικαιωμάτων. Η εγκατάλειψη δεν είναι αλληλεγγύη. Η αυθαιρεσία δεν είναι προστασία. Και η συζήτηση για τις κοινωνικές ή αλληλέγγυες δομές που λειτουργούν σήμερα στον χώρο δεν μπορεί να αγνοεί το βασικό: Οι άνθρωποι που χρειάζονται στήριξη αξίζουν δομές ασφαλείς, οργανωμένες και με πραγματική ευθύνη της Πολιτείας. Και αυτό ακριβώς φέρνει η ανάπλαση: πραγματική, νόμιμη και σταθερή κοινωνική κατοικία.

Ψέμα 3: Οι σημερινοί διαμένοντες αποκλείονται από τις νέες κοινωνικές κατοικίες.

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι θα υπάρξουν καθαροί κανόνες, διαφανείς διαδικασίες και κοινωνικά κριτήρια. Όσοι πληρούν τις προϋποθέσεις θα έχουν τη δυνατότητα να στεγαστούν στα νέα διαμερίσματα. Όχι με ρουσφέτια. Όχι με αυθαιρεσία. Όχι με αδιαφανείς μηχανισμούς. Αλλά με κανόνες, ισονομία και σεβασμό σε όσους έχουν πραγματική ανάγκη.

Ψέμα 4: Η Περιφέρεια γνωρίζει ήδη ποιοι και πόσοι διαμένουν σήμερα στα Προσφυγικά.

Αλήθεια: Κανείς σήμερα δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιοι και πόσοι διαμένουν πραγματικά στα Προσφυγικά. Και αυτό δείχνει το μέγεθος της θεσμικής εγκατάλειψης των τελευταίων δεκαετιών. Γι’ αυτό προχωράμε με διαφάνεια, με σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και με ευθύνη απέναντι στους ανθρώπους που βρίσκονται εκεί. Γιατί κανένα σοβαρό κράτος δεν μπορεί να λειτουργεί με εκτιμήσεις, φήμες και αυθαίρετους αριθμούς.

Ψέμα 5: Το σχέδιο έγινε χωρίς διάλογο.

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι τα Προσφυγικά παραμένουν σε εκκρεμότητα για περισσότερα από 25 χρόνια. Μια εκκρεμότητα που η Πολιτεία δεν έχει καταφέρει να λύσει. Αυτό που κάνουμε σήμερα είναι να βάλουμε τέλος στη διαρκή μετάθεση ευθυνών. Ταυτόχρονα ανοίγουμε ουσιαστικό διάλογο: με ψηφιακή πλατφόρμα για την οργανωμένη καταγραφή των διαμενόντων, αλλά και με δυνατότητα συμμετοχής για πολίτες και φορείς που θέλουν να καταθέσουν προτάσεις, απόψεις και προβληματισμούς. Ο διάλογος δεν γίνεται με κραυγές. Γίνεται με επιχειρήματα.

Ψέμα 6: Στόχος είναι η εμπορική εκμετάλλευση των Προσφυγικών.

Αλήθεια: Καμία εμπορευματοποίηση. Καμία κρυφή ατζέντα. Αυτή είναι η αλήθεια. Τα Προσφυγικά προορίζονται για κοινωνική κατοικία, κοινωνική χρήση και για στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας: για οικογένειες, για νέους ανθρώπους, για χαμηλοσυνταξιούχους, για ανέργους, για συνοδούς ασθενών του “Αγίου Σάββα”. Τα Προσφυγικά δεν θα γίνουν real estate. Δεν θα γίνουν πεδίο εκμετάλλευσης. Δεν θα παραδοθούν σε ιδιωτικά συμφέροντα. Θα υπηρετούν έναν καθαρά κοινωνικό σκοπό. Και αυτό είναι δέσμευση.

Ψέμα 7: Η ανάπλαση αλλοιώνει την ιστορική φυσιογνωμία των Προσφυγικών.

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι η ανάπλαση γίνεται ακριβώς για να διασωθεί και να αναδειχθεί ο ιστορικός χαρακτήρας των Προσφυγικών. Μιλάμε για διατηρητέο μνημείο συλλογικής μνήμης. Για έναν χώρο που πρέπει να αποκατασταθεί – όχι να αφεθεί να καταρρεύσει. Και φυσικά η μελέτη έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ψέμα 8: Όσοι αντιδρούν υπερασπίζονται την κοινωνική ευαισθησία».

Αλήθεια: Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν έχει δικαίωμα να εργαλειοποιεί τον ανθρώπινο πόνο, να κρύβεται ή να κωφεύει μπροστά σε ένα πρόβλημα που παραμένει άλυτο εδώ και δεκαετίες. Η κοινωνική ευαισθησία δεν αποδεικνύεται με συνθήματα, απειλές και τοξικότητα. Η ευθύνη δεν είναι να φωνάζεις. Είναι να δίνεις πραγματικές λύσεις.

Ψέμα 9: Η Περιφέρεια βιάζεται να προχωρήσει.

Αλήθεια: Το αντίθετο. Έχουμε ήδη αργήσει πάρα πολύ. Για δεκαετίες, τα Προσφυγικά έμειναν στο περιθώριο. Με αναβολές, υποσχέσεις και μετάθεση ευθυνών. Εμείς επιλέγουμε να προχωρήσουμε μπροστά. Με σχέδιο, με κοινωνικό πρόσημο, με σεβασμό στην ιστορία και με φροντίδα για όλους τους ανθρώπους. Αυτή είναι η μόνη αλήθεια».

Η πλατφόρμα για τους κατοίκους και τον διάλογο

Παράλληλα, το γραφείο Τύπου της Περιφέρειας Αττικής ανακοίνωσε ότι τίθεται σε λειτουργία η νέα ψηφιακή πλατφόρμα της Περιφέρειας Αττικής https://frontidaprosf.attica.gov.gr/ μέσω της οποίας καλούνται όσοι διαμένουν σήμερα στα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας να καταχωρήσουν τα στοιχεία τους, τις ανάγκες, τα αιτήματα και τις επιμέρους προτάσεις τους από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου 2026 στις 13:00 έως και την Κυριακή 19 Ιουλίου στις 24:00 (περισσότερα εδώ).

Εκτός από το τμήμα της πλατφόρμας στην οποία οι σημερινοί διαμένοντες μπορούν να καταχωρήσουν τα στοιχεία τους ανακοινώθηκε και μια ειδική ενότητα διαλόγου «μέσω της οποίας φορείς, συλλογικότητες και πολίτες θα μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις προτάσεις, απόψεις και παρατηρήσεις τους».

Η Περιφέρεια αναφέρει ακόμη ότι «τα Προσφυγικά δεν θα γίνουν real estate, δεν θα παραδοθούν σε ιδιωτικά συμφέροντα, θα υπηρετούν έναν καθαρά κοινωνικό σκοπό», ενώ ο κ. Χαρδαλιάς διέψευσε κατηγορηματικά τα σενάρια για αλλαγή χρήσης των Προσφυγικών υπογραμμίζονυας «τη διατήρηση του κοινωνικού χαρακτήρα τους με τη μετατροπή τους σε κοινωνικές κατοικίες και ξενώνα συνοδών των καρκινοπαθών ασθενών του γειτονικού Γενικού Αντικαρκινικού-Ογκολογικού Νοσοκομείου “Αγιος Σάββας”». 

Η κυβέρνηση 

Μιλώντας την Τρίτη στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης καταδίκασε την επίθεση στο σπίτι του Νικου Χαρδαλιά, σημειώνοντας πως «ό,τι πιο άνανδρο μπορεί να κάνει κάποιος, να πάει στο σπίτι του οποιοδήποτε ανθρώπου» και εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Ελληνική Αστυνομία θα αναζητήσει και θα συλλάβει τους δράστες για να τους οδηγήσει στη Δικαιοσύνη.

Μιλώντας για την υπόθεση των Προσφυγικών ο κ. Μαρινάκης ανέφερε πως «ανάμεσα από τα κεντρικά της Ελληνικής Αστυνομίας και τη μεγαλύτερη δικαστηριακή μονάδα στη χώρα που είναι ο Αρειος Πάγος, το Εφετείο Αθηνών και από πίσω κρίσιμες υπηρεσίες και δικαστήρια του Πρωτοδικείου Αθηνών, βρίσκεται ένα κτίριο που για πάρα πολλά χρόνια είναι υπό κατάληψη, με την ανοχή, δυστυχώς, του κράτους και σειράς κυβερνήσεων, από συγκεκριμένο πολιτικό χώρο».

Πρόσθεσε πως «αν υπάρχουν ευπαθείς ομάδες, παιδιά, άνθρωποι οι οποίοι είναι αναξιοπαθούντες που πρέπει κάπου να φιλοξενηθούν, έχει ήδη υπάρξει πρόβλεψη να μην πεταχτούν στο δρόμο» και τόνισε ότι σκοπός της ανάπλασης είναι να δημιουργηθούν «ξενώνες φιλοξενίας συγγενών καρκινοπαθών που νοσηλεύονται στον “Αγιο Σάββα” και ενδεχομένως και σε άλλα αντικαρκινικά νοσοκομεία».

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Το πρωτότυπο άρθρο https://www.protagon.gr/epikairotita/to-neo-ergo-me-ta-prosfygika-tis-aleksandras-44343393163 ανήκει στο Πολιτική | Protagon.gr .