
«Αυτή είναι η Ελλάδα», θα έλεγε κανείς. Οι αρμόδιοι—αναρμόδιοι, το «μπαλάκι» των ευθυνών, η αδύναμη διοικητική δομή, το «βαθύ κράτος» κ.ο.κ. Εδώ όμως δεν μιλάμε για κάποια κρατική υπηρεσία στην «άκρη του Θεού», η οποία δεν έκανε σωστά τη δουλειά της και ολιγώρησε, αλλά για την ίδια την κυβέρνηση. Και πιο συγκεκριμένα για το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Οπως αποκάλυψε ο συνδρομητικός ιστότοπος KReport, «έπρεπε να περάσουν έξι βδομάδες από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, για να υπογραφεί η εγκύκλιος του υπουργείου Περιβάλλοντος για την διάνοιξη από τον ΔΕΔΔΗΕ αντιπυρικών ζωνών γύρω από τα δίκτυα μέσης τάσης. Τα έργα, μάλιστα, αναμένεται να ξεκινήσουν το νωρίτερο σε δυο βδομάδες και να έχουν ολοκληρωθεί περί τα μέσα Ιουλίου»…
Να αρχίσει κανείς τα «δυστυχισμένε μου λαέ», τα «παραπονεμένα λόγια» ή τα «αυτός ο τόπος δεν θα αλλάξει ποτέ»; Οχι—όχι. Εδώ δεν πρόκειται για «χρόνιες παθογένεις», που τόσο αρέσουν στην κυβέρνηση όταν κάτι πάει στραβά, αλλά για συγκεκριμένες ευθύνες με όνομα και επώνυμο: την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.
Δεν περιλαμβάνεται άραγε η μέριμνα για τις αντιπυρικές στις αρμοδιότητες του υπουργού Περιβάλλοντος Σταύρου Παπασταύρου ή των υφυπουργών του; Αφορά μόνο κάποιον γενικό γραμματέα που καθυστέρησε να υπογράψει την εγκύκλιο (διαβάστε τη εδώ);
To Reuters χτύπησε πέρυσι το καμπανάκι. Σε εκτενές ρεπορτάζ του με τίτλο «Πώς το παραμελημένο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας επιδεινώνει τις καταστροφές από τις πυρκαγιές», το οποίο υπέγραφαν τρεις δημοσιογράφοι —Αγγελική Κουτάντου, Γιάννης Σουλιώτης και Ρενέ Μαλτέζου— σημείωνε στις 24 Σεπτεβρίου του 2025: «Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι ελαττωματικές γραμμές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν την κύρια αιτία των δασικών πυρκαγιών».
Τα ελαττωματικά ηλεκτροφόρα καλώδια ήταν λοιπόν η κύρια αιτία των μεγάλων πυρκαγιών το καλοκαίρι του 2025, ξεπερνώντας τις εμπρηστικές πράξεις και την αμέλεια. Αυτό ανέφεραν τα προκαταρκτικά στοιχεία της πυροσβεστικής υπηρεσίας που μετέδωσε περυσι, αποκλειστικά, το Reuters. Πιο συγκεκριμένα: από τις 41 μεγάλες πυρκαγιές του 2025 τις οποίες ερεύνησε η πυροσβεστική, «οι 15 προκλήθηκαν πιθανώς από το ηλεκτρικό δίκτυο, καταστρέφοντας 51.000 στρέμματα γης».
Ενα χρόνο μετά και έξι βδομάδες από την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου —ξεκίνησε επίσημα την 1η Μαΐου 2026 και θα διαρκέσει έως και την 31η Οκτωβρίου 2026—, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας… ενήργησε.
Η γνώση όμως ότι είχε καθυστερήσει σημαντικά —μένει να φανεί τι συνέπειες θα έχει η καθυστέρηση όταν κάνουμε τον απολιγισμό της αντυπυρικής περιόδου— μοιάζει να ενσωματώνεται στην ίδια την εγκύκλιο της 16ης Ιουνίου του 2026. Η οποία είναι, φυσικά, «εξαιρετικά επείγουσα». Διότι, όπως σημειώνει το KReport, «με αιτιολογία ότι υπήρξε καθυστέρηση, η εγκύκλιος προβλέπει μια ταχεία διαδικασία κατά παρέκκλιση των γενικών διατάξεων της δασικής νομοθεσίας, να γίνονται χωρίς άδεια υλοτομήσεις μεγάλης έκτασης κατά το δοκούν».
Τώρα θα αρχίσει ανα την Ελλάδα το… πατροπαράδοτο «βάστα Μήτσο το κλαδευτήρι», ή αλλιώς, η διάχυση των ευθυνών στη διοίκηση ώστε αν —ο μη γένοιτο— κάτι δεν πάει καλά με τις φωτιές, να παιχτεί το ίδιο έργο: «Αυτή είναι η Ελλάδα», αρμόδιοι—αναρμόδιοι, «μπαλάκι» και «βαθύ κράτος». Πριν όμως από αυτά, δεν θα έπρεπε να υπάρξουν απαντήσεις από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την καθυστέρηση της εγκυκλίου;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News



