Πώς η Μακεδονία μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο και κέντρο logistics
Η τάση, αυτήν τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη είναι η εκμετάλλευση από εταιρείες real estate του βεληνεκούς της Dimand, αλλά και από φορείς του Δημοσίου, παλαιών εμβληματικών κτιρίων και τη μετατροπή τους σε κέντρα logistics.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ακίνητο της Βαλκάν Εξπόρτ, που βρίσκεται στο 15ο χλμ. Θεσσαλονίκης-Έδεσσας το οποίο είναι ανενεργό επί σειρά πολλών ετών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το κτίριο αυτό θα αναβιώσει και πάλι από την Dimand και θα μετατραπεί σε κόμβο logistics για τη Βόρεια Ελλάδα. Η απόκτηση του ακινήτου, συνολικής επιφανείας 120.000 τετραγωνισκών μέτρων κόστισε 6 εκατ. ευρώ, ενώ η ακαθάριστη αξία του κατά την ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 160 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το εμπορευματικό Κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η ΓΑΙΟΣΕ ανέθεσε το έργο της εκτίμησης αγοραίας και μισθωτικής αξίας για την έκταση των 672,26 στρεμμάτων στην εταιρεία Geoaxis. Στόχος είναι να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα project της τάξεως των 260 εκατ.ευρώ, το οποίο θα αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά την ενέργεια, είναι γνωστή η πρόθεση της Elpedison η οποία θέλει να εγκαταστήσει πλωτή μονάδα αερίου (FSRU) στον Θερμαϊκό Κόλπο. Πρόκειται για μια επένδυση ύψους 60 εκατ.ευρώ, η οποία έχει λάβει και τη σχετική άδεια από την ΡΑΑΕΥ.
Μεγάλα έργα στον ενεργειακό τομέα δρομολογούνται και στην Αλεξανδρούπολη. Το πρώτο σημαντικότερο είναι το σχεδιαζόμενο έργο των δυο πλωτών σταθμών υποδοχής LNG, συνολικής χωρητικότητας 11 δισ.κυβικών μέτρων, με στόχο να μεταφέρουν μέσα από αγωγούς του «Κάθετου Διαδρόμου», το φυσικό αέριο στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Το άλλο έργο αφορά την αφετηρία δυο παραλλήλων αξόνων, ενός χερσαίου και ενός σιδηροδρομικού, Νότου – Βορρά, πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από το Αιγαίο και θα καταλήγει στην Ουκρανία.
Έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες υποβολής προσφορών για το έργο ύψους 1 δισ. ευρώ, της αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, τμήμα της λεγόμενης «Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας».
Στόχος είναι μέχρι τα τέλη της δεκαετίας, το σιδηροδρομικό δίκτυο, να μπορεί να συνδέει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας, με αντίστοιχα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, για τη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου, παρακάμπτοντας τα Στενά.
Από τη στιγμή που θα δημιουργηθεί αυτό το σιδηροδρομικό δίκτυο θα ανοίξει ο δρόμος για τις μεταφορές, τα logistics αλλά και τα εμπορευματοκιβώτια, μετατρέποντας την πόλη σε «hot spot» της Αν. Μεσογείου.
Ακόμη, στα σχεδιαζόμενα ενεργειακά έργα που θα μετατρέψουν τη Βόρεια Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο εντάσσεται και η αξιοποίηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου Νότιας Καβάλας, που βρίσκεται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και επιδιώκει να διατηρήσει ενεργό το έργο, ώστε και να μην απενταχθεί από το πλαίσιο της Ε.Ε. για παροχή κινήτρων, αλλά και να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.
Ταυτόχρονα με δεδομένο την ανάπτυξη σημαντικού αριθμού επενδυτικών σχεδίων στην Ευρώπη για την παραγωγή και τη μεταφορά υδρογόνου, επιδιώκεται η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια.
Πηγή: liberal.gr
Το πρωτότυπο άρθρο Πολιτική – Infognomon Politics .
ανήκει στο