Πώς ένα Airbus χάθηκε από τα ραντάρ – Σε συναγερμό οι ΥΠΑ της Αν. Μεσογείου
Τι γίνεται με τις παρεμβολές στα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας; Ξανάρχισαν; Στην Ελλάδα είχαμε τα laser που κάτι «καλόπαιδα» προσπαθούσαν να τυφλώσουν τους πιλότους των αεροσκαφών την ώρα που προσγειώνονταν και καμάρωναν για αυτό. Όχι πως σταμάτησε αυτό το επικίνδυνο «παιχνίδι», αλλά τουλάχιστον κάπως περιορίστηκε, όχι πάλι επειδή έδειξαν τα «καλόπαιδα» ευαισθησία, αλλά επειδή άλλαξαν τακτική οι πιλότοι.
Ωστόσο οι παρεμβολές με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο εξελίχθηκαν σε τρομακτικά επίπεδα. Η χρήση τεχνητής νοημοσύνης και τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά μέσα έχουν φτάσει ακόμα και να «εξαφανίζουν» αεροσκάφη από τα ραντάρ, προκαλώντας αναστάτωση.
Σε συναγερμό η πολιτική αεροπορία της Ανατολικής Μεσογείου
Σε συναγερμό, λοιπόν βρίσκονται οι υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας σε χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, μετά από παρεμβολές στις πτήσεις πολιτικών αεροσκαφών. Οι παρεμβολές αυτές γίνονται από τις μυστικές υπηρεσίες λόγω του πολέμου στη Γάζα και μπορούν είτε να «εξαφανίσουν» για μερική ώρα αεροσκάφη από τα ραντάρ είτε να τα εμφανίζουν στα ραντάρ άλλων χωρών με αποτέλεσμα να μην γνωρίζουν οι υπηρεσίες εδάφους πού ακριβώς βρίσκεται το αεροπλάνο.
Οι παρεμβολές είναι αισθητές στις χώρες γύρω από το Ισραήλ και συγκεκριμένα στην Κύπρο, στη Νότια Τουρκία, αλλά και στον Λίβανο.
Η εξαφάνιση του Airbus πάνω από την Κύπρο
Για παράδειγμα μόλις πρόσφατα ένα Airbus της Middle East Airlines γεμάτο επιβάτες, ενώ πετούσε πάνω από την Κύπρο εξαφανίστηκε από τα ραντάρ. Δηλαδή το σήμα του αεροπλάνου χάθηκε από γνωστή διαδικτυακή πλατφόρμα τη στιγμή που βρισκόταν στον εναέριο χώρο της Κύπρου και ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Τα sites της Μέσης Ανατολής επιδόθηκαν σε μια παραφιλολογία ότι το αεροσκάφος έπεσε.
Σε λίγο όμως το αεροσκάφος πάλι εμφανίστηκε στα ραντάρ. Άλλωστε και η ίδια αεροπορική εταιρία το διέψευσε λέγοντας: «Ορισμένες ιστοσελίδες έχουν ανακυκλώσει την πληροφορία ότι ένα από τα αεροσκάφη των λιβανέζικων αερογραμμών εξαφανίστηκε από το ραντάρ. Η εταιρεία θα ήθελε να διαψεύσει αυτή την είδηση και να ανακοινώσει ότι είναι εντελώς ψευδής».
Τι ακριβώς συμβαίνει στη γειτονιά μας: Το φαινόμενο έχει να κάνει με τις παρεμβολές των GPS, που είναι σύνηθες φαινόμενο λόγω του πολέμου στη Γάζα και στον Λίβανο την τελευταία περίοδο και δεν επηρεάζει με οποιονδήποτε τρόπο τα ραντάρ της πολιτικής αεροπορίας.
Δύο ειδών παρεμβολές στα ραντάρ
Να σημειωθεί, σύμφωνα με δημοσιεύματα κυπριακών εφημερίδων, ότι πλατφόρμες όμως που είναι ανοιχτές για το κοινό και δείχνουν δεδομένα κίνησης και θέσης αεροσκαφών, χρησιμοποιούν την τεχνολογία ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) που επηρεάζεται από τις παρεμβολές των GPS και είναι αισθητές από την έναρξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων του Ισραήλ το περασμένο φθινόπωρο.
Υπάρχουν, όπως με πληροφορούν από την Υπηρεσία Πολιτικής Υπηρεσίας (ΥΠΑ) δύο ειδών παρεμβολές ή εάν θέλετε σκόπιμη παρεμπόδιση σήματος. Η παρεμβολή Jammers με αποτέλεσμα ο πιλότος να μην μπορεί να γνωρίζει ακριβώς τη θέση του και η παρεμβολή interruption που η θέση του αεροπλάνου παρουσιάζεται σε λάθος σημεία (spoofing).
Η περίπτωση της Lufthansa
Είναι γνωστή, άλλωστε, η περίπτωση με τις πτήσεις της Lufthansa, επιβατικά αεροσκάφη της οποίας είχαν αντιμετωπίσει, σύμφωνα με το SigmaLive, σχετικά ζητήματα τον περασμένο Δεκέμβριο με το «Σύστημα Παγκόσμιας Πλοήγησης», γνωστότερου ως GPS. Τότε είχε γίνει αναφορά για περίπτωση αεροπλάνου του γερμανικού κολοσσού, το οποίο αντιμετώπισε πρόβλημα με το GPS ενόσω κατευθυνόταν από τα Άδανα της νότιας Τουρκίας στην Λάρνακα.
Στην Ελλάδα τέτοιου είδους παρεμβολές στα ραντάρ της Πολιτικής Αεροπορίας δεν υπάρχουν, αλλά ορισμένοι «μυαλοφυγόδικοι» (όπως τους ονομάζουν) είναι κολλημένοι στα lasers με τα οποίο επιχειρούν να παρενοχλήσουν τους πιλότους των αεροσκαφών όταν πάνε να προσγειωθούν στα ελληνικά αεροδρόμια. Έχουν γνώση όμως οι φύλακες της ΥΠΑ.