Skip to content
Λιγότερο απο 1 λεπτό Διάρκεια άρθρου: Λεπτά

Μητσοτάκης: Δεν συνθηκολογούμε με το χάος στους δρόμους

Η Ελλάδα δεν μπορεί, πλέον, να συνθηκολογεί με το χάος και την ανομία στον δρόμο και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας ζωής, τόνισε ο Πρωθυπουργός, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου συζητείται και αναμένεται να υπερψηφιστεί ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Παράλληλα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την επί της αρχής θετική στάση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ στο νομοσχέδιο. Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών στις οδικές αρτηρίες λόγω δυστυχημάτων και ως εκ τούτου θα πρέπει να ληφθούν μέτρα αλλά και να ενισχυθεί η εκπαίδευση για την οδική συμπεριφορά.

Ξεκινώντας την ομιλία του ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι «ειδικά στη σημερινή συνεδρίαση θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά ως πολίτης και πατέρας που ακούει κάθε πρωί ένα ακόμα θανατηφόρο τροχαίο, με θύματα νέους που γύρισαν από βραδινή έξοδο, εργαζόμενους που πήγαιναν στη δουλειά τους ή ηλικιωμένους που παρασύρθηκαν από έναν μεθυσμένο οδηγό, ο οποίος έτρεχε υπερβολικά και παραβίασε το κόκκινο. Είναι ειδήσεις που μας ταράζουν, αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν παγιωμένες αντιλήψεις. Το παρατηρεί κανείς καθημερινά, βλέποντας οδηγούς να μιλούν στο κινητό τηλέφωνο ή αναβάτες χωρίς κράνος».

Τόνισε ότι δεν πρέπει να υπεκφεύγουμε ούτε ως Πολιτεία αλλά ούτε ως πολίτες για το γεγονός ότι έχουμε «κατακτήσει» μια σειρά από αρνητικά ρεκόρ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. «Οταν συμβεί το κακό, είναι συνήθως πολύ αργά. Εφτασε η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε η πρώτη χώρα στην Ε.Ε. σε αριθμό νεκρών στον δρόμο. Εχουμε πιο σύγχρονους δρόμους, όμως η τάση είναι και πάλι ανοδική. Σε κάποιες περιφέρειες της χώρας η εικόνα είναι πιο τραγική. Σήμερα είναι η ώρα της ευθύνης. Καταρτίσαμε νέο Κ.Ο.Κ., που ρυθμίζει σε νέα βάση το καθεστώς ποινών για παραβάσεις. Οι κυρώσεις οδηγούν σε αλλαγή κουλτούρας. Ποινές που αντιστοιχούν σε επικινδυνότητα, διαχωρίζοντας την πρώτη παράβαση από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα».

Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, «Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος και την ανομία στον δρόμο και γενικότερα στον χώρο της δημόσιας ζωής. Αυτή τη λογική υπηρετούν τα υψηλότερα πρόστιμα και η οριστική αφαίρεση διπλώματος. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα πρόστιμα για χρήση αλκοόλ και παράβαση ορίου ταχύτητας. Αν δείτε τα στατιστικά, έχουμε δυσανάλογους θανάτους και βαριές κακώσεις από ατυχήματα συμπολιτών μας χωρίς κράνος. Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι. Οι ρυθμίσεις του Κ.Ο.Κ. περιγράφηκαν διεξοδικά από τον Υπουργό και τον Εισηγητή. Χαίρομαι γιατί ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ τάσσονται επί της αρχής υπέρ», είπε.

Αναφορικά με τα ΜΜΜ, ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι στόχος είναι να αυξηθεί η ταχύτητά τους, μέσω της απελευθέρωσης των λεωφορειολωρίδων, αλλά και την αύξηση του στόλου.

«Εστιάζουμε στην αύξηση ταχύτητας των Μ.Μ.Μ., απελευθερώνοντας λεωφορειολωρίδες. Εχουμε παραλάβει πάνω από 400 λεωφορεία. Εως τις αρχές του 2026 θα έχουμε υποδεχθεί πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία, και μέχρι το τέλος του 2027 θα έχουμε ανανεώσει πλήρως τον στόλο. Το Mετρό προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Στη Θεσσαλονίκη, έως τις αρχές του 2026, θα έχει ολοκληρωθεί η σύνδεση με την Καλαμαριά.

Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία Mετρό και Tραμ τα ξημερώματα του Σαββατοκύριακου, για να διευκολύνουμε τους νέους να μην παίρνουν το αυτοκίνητο. Οι νέοι θα ήθελαν να έχουν μια αξιόπιστη επιλογή, ιδίως κατά την επιστροφή τους – γι’ αυτό και στηρίζουμε τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες. Βλέπετε ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται με εντατικό ρυθμό. Ένας στους τέσσερις θανάτους συνδέεται με κατανάλωση αλκοόλ.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων είναι η χρήση κινητού. Οι ειδικοί λένε ότι ειδικά τα γραπτά μηνύματα αυξάνουν τον κίνδυνο 23 φορές. Παίζουμε τη ζωή μας και τη ζωή των άλλων», επεσήμανε.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στους βασικούς στόχους-παραμέτρους για τον νέο Κώδικα, σημειώνοντας ότι αυτοί είναι «η αυστηρότητα κατά την υποτροπή σε ένα αδίκημα, αλλά και η τιμωρία του οδηγού και όχι του οχήματος, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει μέχρι σήμερα. Παράλληλα, αυστηροποιείται ιδιαίτερα το ποινικό πλαίσιο σε περίπτωση που κάποιος προκαλέσει θανατηφόρο τροχαίο δυστύχημα, ιδίως αν διαπιστωθεί ότι δεν φέρει δίπλωμα.

Με βάση τις πρόνοιες του νέου ΚΟΚ, αν κάποιος ξεπεράσει το όριο ταχύτητας κατά 50χλμ. την πρώτη φορά θα πληρώσει πρόστιμο 700€ και του αφαιρεθεί το δίπλωμα για 60 ημέρες, ενώ για την τρίτη φορά που θα υποπέσει στην ίδια παράβαση το πρόστιμο θα φτάσει τις 2000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος τα 2 έτη. Για τους οδηγούς που προκαλούν θανατηφόρα τροχαία η ποινή μπορεί να φτάσει τα 10-20 χρόνια και αν πρόκειται για πολύνεκρο τροχαίο, την ισόβια κάθειρξη».

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις που εξυπηρετούν τα δημόσια μέσα μεταφοράς, λέγοντας ότι τον τελευταίο χρόνο υπάρχουν 400 νέα λεωφορεία. «Η βελτίωση των συγκοινωνιών υπήρξε ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα», ανέφερε, λέγοντας ότι γίνονται επιλογές που ενθαρρύνουν για τη χρήση των ΜΜΜ. «Προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία του μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο», σημείωσε.

Οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται και μάλιστα με μεγάλο ρυθμό, όχι δειγματοληπτικά. Βεβαιώθηκαν 8.000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι παραβάσεις αυξήθηκαν. Οι συμπολίτες μας δυσανασχετούν, όμως ούτε από τον κίνδυνο ξεφεύγουν. Ένας στους τέσσερις θανάτους οφείλεται στη χρήση αλκοόλ.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων η χρήση κινητού. Ειδικά τα γραπτά μηνύματα πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο έως και 23 φορές. Είναι τεράστιο ρίσκο αυτό με το κινητό. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε και στην οδήγηση χωρίς κράνος. «Πρέπει να είμαστε αμείλικτοι», ανέφερε.

Ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι η Πολιτεία δεν μπορεί να έχει έναν τροχονόμο σε κάθε δρόμο. «Γι’ αυτό και η τρίτη επιλογή είναι η εγκατάσταση καμερών. Στόχος μας είναι να φτάσουμε τις 1.500 κάμερες. Πιλοτικά, θα εγκατασταθούν και στα λεωφορεία για έλεγχο των λεωφορειολωρίδων», είπε.

«Τα έσοδα από τις ψηφιακές κλήσεις θα μπαίνουν σε Ταμείο Οδικής Ασφάλειας για έργα αναβάθμισης του οδικού δικτύου. Όσο περισσότερα έσοδα έχουμε από κλήσεις, τόσο θα προκύπτει ανάγκη για παρεμβάσεις. Δεν είναι σκοπός η είσπραξη εσόδων από πρόστιμα. Το αντίθετο», ανέφερε.

«Η Πολιτεία προχωρά επίσης σε μια σειρά προσωρινών παρεμβάσεων σε κεντρικούς οδικούς άξονες, όπου γνωρίζουμε ότι έχουμε μεγάλα προβλήματα. Μιλώ για τον ΒΟΑΚ – ο Υπουργός μού είπε ότι κάποια έργα θα έχουν ολοκληρωθεί άμεσα. Όποιος ταξιδεύει στην Πατρών-Πύργου θα έχει δει ότι ήπιες παρεμβάσεις έχουν μειώσει τα δυστυχήματα. Το ίδιο θέλουμε να κάνουμε και στον ΒΟΑΚ.

Δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής συμπεριφοράς ένας νέος Κ.Ο.Κ. Απαιτούνται περισσότερα, ασφαλέστερα Μ.Μ.Μ., καλύτεροι δρόμοι, καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία. Ίσως πρέπει να ξαναδούμε το πλαίσιο των εξετάσεων. Και ναι, πολιτική της κυβέρνησης είναι να στρέψουμε τον κόσμο με μεγαλύτερη συχνότητα στα Μ.Μ.Μ., όσο αυτά ενισχύονται. Βρέθηκα πριν λίγες ημέρες στον Βόλο, όπου επισκευάζονται με μεγάλη ταχύτητα οι απαξιωμένοι συρμοί του παλιού ηλεκτρικού. Ξαναχτίζονται από την αρχή. Δεκατέσσερις τέτοιοι συρμοί θα μπορέσουν να μπουν στο δίκτυο έως το 2026 και θα βρούμε πόρους να ανατάξουμε το σύνολο του στόλου.

Η προτεραιότητα που δίνουμε είναι, σύντομα, στις γραμμές κορμού να έχουμε ουσιαστική βελτίωση στη συχνότητα των δρομολογίων. Όταν οι πολίτες της Αθήνας πειστούν ότι τα Μ.Μ.Μ. είναι αξιόπιστα, θα αφήσουν τα αυτοκίνητά τους. Να κλείσω ευχαριστώντας τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη δημιουργική διάθεση που επέδειξαν σε αυτό το σημαντικό νομοσχέδιο. Είναι από τις λίγες φορές που, σε ένα περιβάλλον μεγάλης έντασης στο Κοινοβούλιο, καταφέραμε να προσεγγίσουμε ένα ζήτημα εθνικής εμβέλειας μέσα από το πρίσμα του εθνικού συμφέροντος, για να ανατάξουμε την τραγική πρωτιά που έχει η χώρα μας», κατέληξε ο πρωθυπουργός.

Η ομιλία του Πρωθυπουργού

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Ειδικά στη σημερινή συνεδρίαση θα ήθελα να μιλήσω όχι μόνο ως Πρωθυπουργός, αλλά και ως πατέρας, ως πολίτης, που αγανακτεί ακούγοντας σχεδόν κάθε πρωί ένα ακόμα θανατηφόρο δυστύχημα στην άσφαλτο. Κάποιο περιστατικό με θύματα νέους που γύριζαν από βραδινή έξοδο, εργαζόμενους που πήγαιναν στη δουλειά τους, ηλικιωμένους που βρίσκονταν στον δρόμο και ξαφνικά παρασύρθηκαν από έναν μεθυσμένο οδηγό, ο οποίος έτρεχε υπερβολικά, έχοντας παραβιάσει και τον κόκκινο σηματοδότη.

Είναι συχνές ειδήσεις, που μας ταράζουν εκείνη τη στιγμή που τις ακούμε. Ομως, δυστυχώς, δεν αποδεικνύονται ικανές από μόνες τους να αλλάξουν εδραιωμένες συμπεριφορές.

Εύκολα το παρατηρεί κανείς κοιτώντας γύρω του, την ώρα που βρίσκεται στον δρόμο, πόσοι συμπολίτες μας μιλούν στο κινητό, πόσοι παραβιάζουν το κόκκινο, πόσοι μοτοσικλετιστές, δικυκλιστές, ποδηλάτες δεν φορούν κράνος, για να διαπιστώσουν τελικά πόσοι από εμάς παρασύρονται σε επικίνδυνες παρανομίες, από μία καταστροφική σιγουριά για τις ικανότητές τους. Και όταν συμβεί όμως το κακό, είναι συνήθως πολύ αργά.

Γι΄ αυτό και έφτασε επιτέλους η ώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Είμαστε στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης σε νεκρούς από τροχαία δυστυχήματα, γύρω στους 650 τον χρόνο.

Εχει μειωθεί, προφανώς, ο αριθμός κατά ένα τέταρτο σε σχέση με το πού βρισκόμασταν πριν από είκοσι χρόνια, έχουμε νεότερα οχήματα, έχουμε πιο σύγχρονους δρόμους. Ομως τελευταία, δυστυχώς, η τάση είναι πάλι ανοδική. Και αν κάνουμε και την ανάλυση ανά Περιφερειακή Ενότητα, θα διαπιστώσουμε ότι σε κάποιες Περιφέρειες της πατρίδας μας τα πράγματα είναι πολύ, πολύ χειρότερα.

Σήμερα, λοιπόν, καλούμαστε σε μία επιλογή ευθύνης, έχοντας καταρτίσει μετά από πολύ μακρά περίοδο διαβούλευσης έναν νέον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ρυθμίζει σε τελείως καινούργια βάση το καθεστώς για την αντιμετώπιση των παραβάσεων.

Με αυστηρότερες κυρώσεις -σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, αυτές οι κυρώσεις οδηγούν σε αποτροπή και σε αλλαγή κουλτούρας-, όπως και με ποινές που αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα, διακρίνοντας όμως ταυτόχρονα την πρώτη μεμονωμένη παράβαση από την επαναλαμβανόμενη ασυνείδητη συμπεριφορά.

Ακούω και κάποιες ενστάσεις ότι τα μέτρα τα οποία εισάγονται, ενδεχομένως να είναι, λέει, «αντιδημοφιλή», ίσως αν αυτά μας ξεβολεύουν από μία λάθος ρουτίνα, αναγκαία όμως αν βοηθούν στο να σωθούν ζωές.

Γιατί η ατολμία εδώ θα ισοδυναμούσε με αποδοχή μιας κατάστασης η οποία πληγώνει τον κοινωνικό ιστό, στερώντας από τόσες οικογένειες τους δικούς τους ανθρώπους.

Είναι ένα θέμα το οποίο με απασχολεί πολύ και προσωπικά. Δεν μπορούμε να συνθηκολογήσουμε με το χάος, με την ανομία ούτε στον δρόμο ούτε σε κανένα πεδίο δημόσιας πολιτικής.

Στόχος μας είναι οι καθημερινές μετακινήσεις να γίνονται ολοένα και πιο ασφαλείς, για οδηγούς, για συνεπιβάτες, για τους ποδηλάτες και προφανώς για τους πεζούς, οι οποίοι συχνά είναι και τα αθώα θύματα.

Αυτή τη λογική υπηρετούν και τα υψηλότερα πρόστιμα και η οριστική αφαίρεση του διπλώματος σε ακραίες, σε επαναλαμβανόμενες παραβάσεις. Και στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση κινούνται τα αυστηρά όρια για υψηλές ταχύτητες για την κατανάλωση αλκοόλ.

Δίνουμε επίσης προτεραιότητα στα αστικά λεωφορεία, ελευθερώνοντας τις ειδικές λωρίδες από ταξί και προφανώς από Ι.Χ., τα οποία θα τις χρησιμοποιούν αποκλειστικά για να επιβιβάζουν ή να αποβιβάζουν επιβάτες, έχοντας ως μόνη εξαίρεση τα οχήματα που μεταφέρουν άτομα με αναπηρία ή τα οχήματα με μηδενικούς ρύπους. Ετσι θα αυξηθεί η ταχύτητα στις δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ και τα δρομολόγια των συγκοινωνιών θα γίνουν συνεπέστερα. Είναι κινήσεις που θα κάνουν καλύτερη την καθημερινότητα εκατομμυρίων πολιτών.

Πολύ περισσότερο όταν μέχρι σήμερα έχουμε παραλάβει, χάρη στις δουλειές και της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου και της νυν ηγεσίας, παραπάνω από 400 νέα λεωφορεία στον στόλο της Αθήνας. Τα βλέπετε ήδη καθημερινά στους δρόμους. Μέχρι τις αρχές του 2026 θα έχουμε υποδεχθεί πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία. Μέχρι το 2027 θα έχουμε πετύχει την πλήρη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα. Στη Θεσσαλονίκη θα έχουν φτάσει 450 νέα λεωφορεία, ενώ μέχρι το τέλος του 2027 αναμένονται ακόμα 110.

Το Μετρό της πρωτεύουσας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς. Στη Θεσσαλονίκη παραδόθηκε. Η επέκταση στην Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί ως τις αρχές του 2026.

Η βελτίωση των συγκοινωνιών υπήρξε, εξάλλου, και ένα από τα κυρίαρχα αιτήματα που καταγράφηκαν στη πρόσφατη αξιολόγηση των κρατικών υπηρεσιών.

Είναι επιλογές που ενθαρρύνουν περισσότερους συμπολίτες μας να επιλέξουν τα δημόσια μέσα μεταφοράς. Αυτό συμβαίνει στην Ευρώπη. Να το κάνουν και οι νέοι για τις βραδινές εξόδους τους. Όταν ξέρουμε, μάλιστα, ότι οι μεταμεσονύχτιες ώρες του Σαββατοκύριακου είναι και αποδεδειγμένα οι πιο επικίνδυνες.

Γι’ αυτό και προχωράμε στην πιλοτική λειτουργία του Μετρό και του τραμ εκείνο το διήμερο, το Σαββατοκύριακο, έτσι ώστε να μπορούμε να διευκολύνουμε κυρίως τους νεότερους συμπολίτες μας να αποφεύγουν να παίρνουν το αυτοκίνητο όταν θα μπουν στον πειρασμό να έχουν καταναλώσει και αλκοόλ.

Στην πράξη, ωστόσο, οι νέοι θα ήθελαν να έχουν μία αξιόπιστη εναλλακτική ειδικά για την επιστροφή τους από τη διασκέδασή τους. Και μία τέτοια επιχειρούμε με την υποστήριξη των εργαζόμενων και του ΟΟΣΑ και της ΣΤΑΣΥ.

Από την άλλη βλέπετε και εσείς ότι οι έλεγχοι αλκοτέστ συνεχίζονται, και μάλιστα με πολύ εντατικό ρυθμό, όχι πια δειγματοληπτικά, ταυτόχρονα σε όλα ανεξαιρέτως τα οχήματα μιας οδικής αρτηρίας. Εγιναν 352.000 έλεγχοι, βεβαιώθηκαν 8.000 πρόστιμα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Αυξήθηκαν οι παραβάσεις 70% σε σχέση με πέρυσι.

Και ξέρω ότι συμπολίτες μας δυσανασχετούν, αναζητώντας συχνά ευφάνταστους τρόπους να ξεφύγουν από τα μπλόκα, να καλύψουν τη μέθη τους. Ετσι, όμως, ούτε από τον κίνδυνο ξεφεύγουν ούτε την ανωριμότητά τους καλύπτουν.

Ενας στους τέσσερις θανάτους συνδέεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Είναι ίδιο ποσοστό με τη μη χρήση ζώνης. Είναι κάτι τόσο απλό. Αλλά, δυστυχώς, γίνεται και τόσο συχνά.

Τρίτη αιτία συγκρούσεων η χρήση κινητού, με τους ειδικούς να λένε ότι μία συνομιλία, ειδικά τα γραπτά μηνύματα, προσέξτε, πολλαπλασιάζουν τον κίνδυνο μέχρι και 23 φορές. Είναι τεράστιο ρίσκο αυτό το οποίο κάνουμε, να χρησιμοποιούμε, να πληκτρολογούμε στο κινητό, παίζοντας με τη ζωή μας αλλά και τη ζωή των άλλων.

Και βέβαια, έγινε και από τον προηγούμενο ομιλητή, μία αναφορά στη χρήση κράνους. Αν δείτε τα στατιστικά στοιχεία, κυρίες και κύριοι, έχουμε δυσανάλογα υψηλούς θανάτους και βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις από ατυχήματα συμπολιτών μας που δεν χρησιμοποιούν κράνος. Σε αυτό το ζήτημα νομίζω ότι όλοι πρέπει να είμαστε αμείλικτοι.

Οι ρυθμίσεις, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για τον νέο ΚΟΚ περιγράφηκαν διεξοδικά από τον Υπουργό, από τον εισηγητή μας, συζητήθηκαν δημόσια, και στην αρμόδια επιτροπή. Χαίρομαι διότι αντιλαμβάνομαι ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ επί της αρχής τάσσονται υπέρ του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σε αυτόν τον διάλογο ενσωματώθηκαν προτάσεις επιστημόνων, συλλόγων συγγενών θυμάτων. Επί σειρά ετών, άλλωστε, το έργο των συγκεκριμένων φορέων για την προαγωγή της οδικής ασφάλειας είναι πολύτιμο. Δεν θα επεκταθώ.

Θα επιμείνω, ωστόσο, στις βασικές παρεμβάσεις οι οποίες έρχονται και ως ανάχωμα στις συχνές, πιο απειλητικές παραβάσεις: την υπερβολική ταχύτητα, την παραβίαση του κόκκινου, το συνδυασμό οδήγησης με αλκοόλ και κινητό. Είναι συνήθειες που δυστυχώς συνδέονται με μια στρεβλή αντίληψη: «ο καλός οδηγός μπορεί να κάνει τα πάντα». Θυμάμαι στην εποχή μας ο θρύλος του ράλι, ο Ari Vatanen, προειδοποιούσε ότι για εκείνον η ταχύτητα ανήκει στις πίστες, όχι στο οδικό δίκτυο.

Οι σχετικές ποινές θα συνδέονται με το επίπεδο επικινδυνότητας. Στις πιο σοβαρές το πρόστιμο πολλαπλασιάζεται και θα συνδέεται με την αφαίρεση της άδειας για τουλάχιστον έναν μήνα, η χρηματική ποινή θα μπορεί να φτάσει τις 4.000 ευρώ, η στέρηση του διπλώματος στα 8 έτη. Πρέπει να τιμωρούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρωτίστως τους υπότροπους, όχι αυτούς οι οποίοι μπορεί σε καμία κακή στιγμή να κάνουν μία μεμονωμένη παραβίαση.

Παράλληλα, για τη μη χρήση ζώνης και κράνους, που επίσης, όπως είπα, βρίσκονται μεταξύ των πιο συχνών παραβάσεων, τα πρόστιμα θα ξεκινούν από 350 ευρώ σε βάρος του οδηγού, αλλά και του συνεπιβάτη.

Το 40% των νεκρών, όπως είπα, κυρίως νέων, επιβαίνουν σε μηχανή. Το 25% των οδηγών που χάνουν τη ζωή τους δεν έχουν βάλει ζώνη. Με πολλαπλάσιο αριθμό συμπολιτών μας να οδηγείται στα νοσοκομεία με μη αναστρέψιμα προβλήματα στην υγεία τους.

Αυτή η στατιστική αίματος και πόνου θεωρώ ότι είναι και η καλύτερη απάντηση σε όλους αυτούς οι οποίοι χαρακτηρίζουν «σκληρές» τις νέες ρυθμίσεις. Ομως, ο κόμπος έφτασε στο χτένι και γι’ αυτό και απαιτείται αυτό το νέο πλαίσιο, το οποίο θα κάνει τον επιπόλαιο οδηγό να σκεφτεί διπλά και τριπλά πριν βάλει με ευκολία σε κίνδυνο τόσο τη δική του ζωή όσο και του διπλανού του. Ενώ, αυτή η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής όλοι ελπίζουμε ότι θα γίνει ένας μοχλός αποτροπής κάθε ανόητης απόφασης πίσω από το τιμόνι.

Μια δεύτερη καινοτομία, η οποία συζητήθηκε αρκετά, αφορά την καθιέρωση των 30 χλμ./ώρα ως ορίου για την ταχύτητα μέσα στις πόλεις, σε δρόμους μονής κατεύθυνσης και μίας λωρίδας χωρίς άλλη σήμανση.

Επαναλαμβάνω ότι στους μεγάλους οδικούς άξονες με διαχωριστικές νησίδες θα εξακολουθούν να ισχύουν τα σημερινά όρια. Δεν θέλουμε τα οχήματα να καθυστερούν, θέλουμε όμως να κινούνται με ασφάλεια εκεί που μπορούν να το κάνουν.

Και, όπως είπε και η προηγούμενη ομιλήτρια, δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Αυτή η μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις έχει δοκιμαστεί σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, πρωτεύουσες, με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Και σας ζητώ να κάνετε μόνοι σας ένα πείραμα. Η δική μου οικία βρίσκεται κοντά στον Περιφερειακό του Λυκαβηττού. Αν κινηθείτε με 50 χιλιόμετρα σε αυτόν τον δρόμο, θα διαπιστώσετε από μόνοι σας ότι ήδη κινείστε σε ένα όριο ταχύτητας το οποίο πραγματικά είναι οριακό. Αν πεταχτεί ένας πεζός μπροστά σας, μάλλον δεν θα μπορέσετε να σταματήσετε.

Ας στηρίξουμε, λοιπόν, αυτή την παρέμβαση, διότι είναι σωστή, μας την υποδεικνύουν οι ειδικοί και θα σώσει μετά βεβαιότητας ζωές. Εξάλλου, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, οι ταχύτητες δεν είναι και πολύ μεγαλύτερες. Η διαφορά όμως αφορά το βράδυ, όταν η ορατότητα είναι μειωμένη.

Και βέβαια, οι συγκοινωνιολόγοι μας λένε ότι οι μικρότερες ταχύτητες μπορούν να βελτιώσουν και την ίδια την κίνηση μέσα στους δρόμους της πόλης. Ολο και περισσότεροι πεζοί θα νιώθουν πιο ασφαλείς να περπατήσουν, να κινηθούν με ποδήλατο ή με κάποιο άλλο μέσο αντί για το αυτοκίνητο.

Αρα, μιλάμε για μία αλλαγή συνήθειας με πολλαπλάσιο όφελος. Είναι μία επιλογή που, όπως είπα, τη συνιστούν οι ειδικοί, εδράζεται στη βιωμένη εμπειρία.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, νομίζω το καταλαβαίνετε, δεν είναι δυνατόν η πολιτεία να έχει έναν τροχονόμο σε κάθε δρόμο. Γι΄ αυτό και η τρίτη σημαντική πρωτοβουλία του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι η εγκατάσταση καμερών. Οι πρώτες 90 θα λειτουργούν ήδη από τον επόμενο μήνα στην Αττική. Θα ακολουθήσουν πολύ περισσότερες τον Σεπτέμβριο. Στόχος μας είναι να φτάσουμε τις 1.500. Και βέβαια, ναι, θα εγκαταστήσουμε και πειραματικά τις πρώτες κάμερες στα λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων.

Θα έχουμε, λοιπόν, σύντομα τη δυνατότητα να εντοπίζουμε, με απλό τρόπο, τις πιο συχνές και σοβαρές παραβιάσεις. Τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται και θα επιδίδονται στην προσωπική θυρίδα του παραβάτη στο gov.gr και τα έσοδα από αυτές τις ψηφιακές κλήσεις θα μπαίνουν στο Ταμείο Οδικής Ασφάλειας. Θα κατευθύνονται αποκλειστικά σε έργα αναβάθμισης του δικτύου, σε δράσεις που προάγουν την υπεύθυνη συμπεριφορά και τη σωστή οδήγηση στον δρόμο.

Θα έλεγα, μάλιστα, ότι είναι συγκοινωνούντα δοχεία: όσο περισσότερα έσοδα έχουμε από κλήσεις τόσο μεγαλύτερη θα προκύπτει και η ανάγκη για σχετικές παρεμβάσεις.

Και βέβαια, ο σκοπός μας δεν είναι να εισπράττουμε χρήματα από κλήσεις. Μακάρι να φτάσουμε στο σημείο να εισπράττουμε πολύ λίγα, τότε θα έχουμε πραγματικά πετύχει, μέσα από ένα πλέγμα κινήτρων και αντικινήτρων, να μπορέσουμε να έχουμε κάνει τους δρόμους μας πιο ασφαλείς.

Και θέλω να τονίσω ότι ήδη η πολιτεία -άκουσα και τον κ. Παρασύρη να μιλάει για τα προβλήματα τα οποία έχουμε δυστυχώς στο οδικό δίκτυο της Κρήτης- προχωράει σε μια σειρά από προσωρινές παρεμβάσεις βελτίωσης της ασφάλειας σε κεντρικούς οδικούς άξονες όπου γνωρίζουμε ότι έχουμε μεγάλα προβλήματα ασφάλειας. Μιλάω για τον Βόρειο Οδικό Αξονα. Ο Υπουργός με έχει διαβεβαιώσει ότι ενδεχομένως κάποια πρώτα έργα να μπορέσουν ήδη να δρομολογηθούν εντός του καλοκαιριού.

Οσοι από εσάς έχετε ταξιδέψει στην Πατρών-Πύργου γνωρίζετε τις προσωρινές διευθετήσεις οι οποίες πια στον παλιό δρόμο έχουν αποκτήσει και μόνιμα χαρακτηριστικά. Η συχνότητα των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων από αυτές τις σχετικά φθηνές παρεμβάσεις έχει μειωθεί δραστικότατα.

Το ίδιο, λοιπόν, θέλουμε και πρέπει να κάνουμε στην Κρήτη, έως ότου ολοκληρωθεί ο Βόρειος Οδικός Αξονας και έως ότου καταφέρουμε και πείσουμε τους συμπολίτες μας ότι δεν αρκεί ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για να αποτρέπουμε τα πολλά θανατηφόρα ατυχήματα, αλλά μία συνολική αλλαγή κουλτούρας, η οποία προφανώς δεν αναφέρεται μόνο στον ΚΟΚ.

Το είπατε και εσείς και έχετε δίκιο. Δεν λύνει το πρόβλημα της οδικής συμπεριφοράς ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Απαιτούνται πολύ περισσότερα μέτρα. Απαιτούνται καλύτεροι δρόμοι, έχουμε ήδη επενδύσει σε αυτό. Απαιτούνται πολύ περισσότερα και ασφαλέστερα μέσα μαζικής μεταφοράς, ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση το οποίο ελπίζουμε ότι θα μπορέσουμε να κερδίσουμε. Απαιτείται καλύτερη εκπαίδευση στα σχολεία. Απαιτείται να ξαναδούμε το πλαίσιο, το έχουμε κάνει ήδη αλλά ίσως πρέπει να το ξαναδούμε, κ. Αναπληρωτή Υπουργέ, το πλαίσιο των εξετάσεων για να μπορούμε να δίνουμε άδειες οδήγησης.

Και ναι, πολιτική της κυβέρνησης είναι, από τη στιγμή που βελτιώνονται τα μέσα μαζικής μεταφοράς, να στρέψουμε τον κόσμο ολοένα και με μεγαλύτερη συχνότητα μακριά από το αυτοκίνητο, στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Μίλησα για τα λεωφορεία, επιτρέψτε μου να κάνω και μια παρέμβαση, μια τοποθέτηση που αφορά το Μετρό. Βρέθηκα πριν από λίγες μέρες με τον Αναπληρωτή Υπουργό στον Βόλο, όπου επισκευάζονται με μεγάλη ταχύτητα οι, θα έλεγα, ουσιαστικά απαξιωμένοι συρμοί του παλιού ηλεκτρικού, οι οποίοι όπως γνωρίζετε βρίσκονται σε τραγική κατάσταση.

Είδα συρμούς οι οποίοι ουσιαστικά ξαναχτίζονται από την αρχή, γίνονται πρακτικά ολοκαίνουργιοι. Πιστεύουμε ότι 14 τέτοιοι συρμοί θα μπορέσουν να μπουν στη γραμμή του Ηλεκτρικού εντός του 2026 και θα βρούμε τους πόρους, κ. Υπουργέ, έτσι ώστε να προχωρήσουμε στην ανάταξη όλων των συρμών του Ηλεκτρικού.

Διότι ως προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς οι προκλήσεις είναι δύο. Από τη μία η αναβάθμιση του στόλου, τα καινούργια λεωφορεία, φιλικά προς το περιβάλλον, εύκολη προσβασιμότητα στα άτομα με αναπηρία. Από την άλλη, όμως, ας μην κοροϊδευόμαστε, και το ξέρει καλά ο Υπουργός, το είχαμε δουλέψει αυτό το project πολύ και με τον προκάτοχό του, το ζήτημά μας δεν είναι μόνο η ποιότητα των μέσων, είναι η συχνότητα των δρομολογίων και η αξιοπιστία των δρομολογίων. Χρειαζόμαστε και περισσότερα λεωφορεία και πιο καινούργια λεωφορεία και περισσότερους οδηγούς.

Και η προτεραιότητα την οποία δίνουμε είναι να φροντίσουμε έτσι ώστε πολύ σύντομα, σε κάποιες «γραμμές κορμού», γραμμές δηλαδή τις οποίες χρησιμοποιούν πολλοί συμπολίτες με μεγάλη συχνότητα, να μπορούν να δουν ουσιαστική βελτίωση στη συχνότητα των δρομολογίων.

Μόνο αν οι πολίτες του λεκανοπεδίου πειστούν ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι αξιόπιστα θα μπορέσουμε πραγματικά να πείσουμε τους πολίτες να μετακινηθούν από το αυτοκίνητο προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς, θα βελτιώσουμε την εικόνα του κυκλοφοριακού στην Αθήνα και θα μπορέσουμε, επίσης, να έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την οδική ασφάλεια και τη μείωση των θανάτων στην άσφαλτο.

Να κλείσω, λοιπόν, ευχαριστώντας τα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη δημιουργική διάθεση την οποία επέδειξαν σε αυτό το πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Πιστεύω ότι είναι μία από τις λίγες φορές, σε ένα γενικά περιβάλλον μεγάλης έντασης που υπάρχει στο κοινοβούλιο το τελευταίο διάστημα, που έχουμε καταφέρει να προσεγγίσουμε ένα θέμα εθνικής προτεραιότητας μέσα από το πρίσμα του εθνικού συμφέροντος και του τι είναι καλό για να μπορέσουμε να ανατάξουμε αυτή την τραγική πρωτιά την οποία έχουμε στους θανάτους στην άσφαλτο.

Νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο το οφείλουμε σε όλους τους συμπολίτες μας και χαίρομαι γιατί πολύ σύντομα το νομοσχέδιο αυτό θα γίνει πράξη, θα τεθεί σε εφαρμογή και προφανώς θα αξιολογείται συνέχεια. Διότι, δυστυχώς, εδώ το επίδικο είναι κάτι το οποίο είναι άμεσα μετρήσιμο. Και τελικά και εμείς θα κριθούμε από μία και μόνη στατιστική: πόσο θα μειωθούν οι θάνατοι και οι βαρείς τραυματισμοί στην άσφαλτο.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Το πρωτότυπο άρθρο https://www.protagon.gr/epikairotita/mitsotakis-den-synthikologoume-me-to-xaos-stous-dromous-44343162897 ανήκει στο Πολιτική – Protagon.gr .